Uudistamalla 52 vuotta vanha mahonkivene poikien turvalliseksi kalastusveneeksi
Aloitin kesällä fiksaamaan vuonna 1965 valmistetun laatokka-veneen pohjan sisältä ja ulkoa. Vanhoja lautoja vaihdettiin muutama, perää vahvistettiin ja keulapuu muutettiin viikinkimalliseksi. Poikien on helpompi heittää 'siansorkka'-vyyhti keulapuuhun veneen sitomiseksi ettei vene lähtisi 'tuuliajolle'.
Asensimme sähkömoottorin vanhan veneen perään. Veneellä on helppo ohjata ja kääntää kölinsä ansiosta isossakin aallokossa. Uintiominaisuudet ovat hyvät. Vene on merikelpoinen joten Eelille ja Eliakselle entisöity kalastusvene on turvallisempi kuin tavallinen soutuvene.
Laatokka veneen historia näkyy keulassa ja pohjassa:
Keulan pohjalaudat ovat alkuperäiset mahonkiset (säilyneet parhaiten). Keskilaudoitus täytyi tehdä uudestaan kyllästetyistä rimoista. Muuten noin ohuista rimoista ei olisi tullut edes keulan vertaisia säänkestävyyttä ajatellen. Perätuhdon ja pohjan levy täytyi säilyttää mahdollisen ohjauspulpetin myöhempää asentamista varten suurempaa moottoria ja isompia järvenselkiä ajatellen.
Eeli ja Elias mielellään viilettävät kirkasta Oulujärven pintaa pitkin sähkökäyttöisellä perämoottorillaan. Poikien kasvaessa voidaan puuvene varustella 40-hevosvoimaisella moottorilla ohjauspulpetilla ohjauspyörineen ja vipuineen.
Vene vielä toimii hyvin neljännessäkin polvessa Pikku-Eeliä ja Pikku-Eliasta ajatellen.
Asensimme sähkömoottorin vanhan veneen perään. Veneellä on helppo ohjata ja kääntää kölinsä ansiosta isossakin aallokossa. Uintiominaisuudet ovat hyvät. Vene on merikelpoinen joten Eelille ja Eliakselle entisöity kalastusvene on turvallisempi kuin tavallinen soutuvene.
Ensin maalinpoistoaineella poistettiin enimmät lakat pohjasta. Veneen lakan poiston ajaksi oli vene pakko kääntää väärinpäin. Miesvoimaa tarvittiin kääntämään neljänsadan kilon painoinen vene. Lopuksi hiottiin mahonkiset pinnat tasaisiksi ja lakattiin useaan kertaan uudelleen. Tärkeää oli uretaanilakan osittainen kovettuminen maalauskertojen välissä valumien estämiseksi.
Sisäpuoli pohjasta käsiteltiin puuöljyllä, koska mahonki on rasvainen puulaji. Tällä tavalla saadaan mahonkinen vene kestämään yli viisikymmentä vuotta.
Veneen ikä on tällä hetkellä 52 vuotta!

Eeli ja Elias mielellään viilettävät kirkasta Oulujärven pintaa pitkin sähkökäyttöisellä perämoottorillaan. Poikien kasvaessa voidaan puuvene varustella 40-hevosvoimaisella moottorilla ohjauspulpetilla ohjauspyörineen ja vipuineen.
Vene vielä toimii hyvin neljännessäkin polvessa Pikku-Eeliä ja Pikku-Eliasta ajatellen.
Kommentit
Lähetä kommentti
Halutessasi tilata piirustukset ja tarkemmat ohjeet lähetä sähköpostia+yv sähköpostiosoitteeseeni hante@kolumbus.fi, kiitos!
Orders: For more information and pictures send email+pm. me at hante@kolumbus.fi, thanks!